Split Fiction Review

Στον κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών, η συνεργασία μεταξύ των παικτών αντιμετωπίζεται συχνά ως προαιρετικό χαρακτηριστικό, ενσωματωμένο συμπληρωματικά στη βασική εμπειρία. Ωστόσο, υπάρχουν στούντιο που δεν βλέπουν το co-op ως μια απλή επιλογή, αλλά ως τον ακρογωνιαίο λίθο του σχεδιασμού τους. Ένα από τα πλέον αξιοσημείωτα studio είναι η Hazelight Studios η οποία υπό την καθοδήγηση του Josef Fares έχει θέσει νέα standards στις συνεργατικές εμπειρίες.

Με το A Way Out, το στούντιο πειραματίστηκε με αυτή τη φιλοσοφία, αν και το αποτέλεσμα έδινε την αίσθηση ενός τολμηρού πρώτου βήματος. Στη συνέχεια, με το It Takes Two, η Hazelight ανέβασε πολύ τον πήχη, δημιουργώντας ένα από τα πιο καλοσχεδιασμένα co-op παιχνίδια, όπου συνδύαζε άψογα το platforming με μια πρωτότυπη αφήγηση.

Παρά τα υψηλά στάνταρ που έθεσε το It Takes Two, το Split Fiction αποδεικνύεται ακόμα πιο φιλόδοξο. Η Hazelight διατηρεί την αφοσίωσή της στις αμιγώς συνεργατικές εμπειρίες, προσφέροντας έναν τίτλο που ξεχωρίζει για το χιούμορ του, την ποικιλία καινοτόμων gameplay μηχανισμών και την ευρηματική του αφήγηση. Είναι ένα παιχνίδι που ξεχειλίζει από δημιουργικότητα και μεράκι, αποδεικνύοντας πως η Hazelight δεν ακολουθεί απλώς τις τάσεις του gaming αλλά τις διαμορφώνει η ίδια.

Η ιστορία ξεκινά δυναμικά, φέρνοντάς μας αμέσως στο πλευρό των δύο πρωταγωνιστριών: της εκρηκτικής και αυθόρμητης Zoe, μιας ανερχόμενης συγγραφέα fantasy ιστοριών και της συγκρατημένης αλλά και αναλυτικής Mio, που ειδικεύεται στην επιστημονική φαντασία. Παρόλο που οι προσεγγίσεις τους στη γραφή διαφέρουν, τις συνδέει ένα κοινό όνειρο, να δουν τις δημιουργίες τους να ζωντανεύουν στις σελίδες ενός βιβλίου.

Η μεγάλη τους ευκαιρία έρχεται όταν η Rader Publishing τις επιλέγει για ένα πρωτοποριακό πείραμα. Μέσω μιας προηγμένης τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας, τους δίνεται η δυνατότητα να βιώσουν τους κόσμους που πλάθουν, εξερευνώντας τους σαν να ήταν αληθινοί. Η κάθε μία προοριζόταν να ζήσει τη δική της ιστορία ξεχωριστά, όμως ένα ανεξήγητο σφάλμα τις ρίχνει σε έναν ενιαίο, χαοτικό κόσμο, όπου fantasy και sci-fi συγκρούονται με απροσδόκητους τρόπους.

Καθώς παλεύουν να βρουν διέξοδο, η Zoe και η Mio ανακαλύπτουν πως η Rader Publishing δεν τους αποκάλυψε όλη την αλήθεια. Κάτω από την πρόσοψη της καινοτομίας, κρύβεται ένα επικίνδυνο μυστικό. Πλέον, ο αγώνας τους δεν είναι μόνο για την επιβίωση μέσα στις ίδιες τους τις ιστορίες, αλλά και για να ξεσκεπάσουν την αλήθεια. Το μόνο τους όπλο; Η συνεργασία τους, αρκεί να μπορέσουν να γεφυρώσουν τις διαφορές τους και να εμπιστευτούν η μία την άλλη.

Το σενάριο δεν προσπαθεί ποτέ να επιβληθεί με σοβαροφάνεια, διατηρώντας έναν ανάλαφρο, παιχνιδιάρικο τόνο που ενισχύει τη διασκέδαση. Οι εξηγήσεις για το πώς βρέθηκαν οι ηρωίδες σε αυτόν τον αλλόκοτο κόσμο και τι πρέπει να κάνουν για να ξεφύγουν είναι εσκεμμένα απλές, όχι επειδή η ιστορία στερείται φαντασίας, αλλά γιατί η έμφαση δίνεται στην περιπέτεια και την εξερεύνηση μιας σειράς από πολυμορφικούς, εμπνευσμένους κόσμους. Το χιούμορ και η δράση συνυπάρχουν αρμονικά, προσφέροντας ένα απολαυστικό αφήγημα που σε κρατάει αφοσιωμένο από την αρχή έως το τέλος.

Παρότι η Zoe και η Mio διαφέρουν ριζικά στις προσωπικότητες και στις συγγραφικές τους προσεγγίσεις, η μεταξύ τους χημεία είναι φυσική και αληθοφανής. Η αντίθεση τους δεν λειτουργεί απλώς ως αφηγηματικό εύρημα, αλλά αποτελεί τον κινητήριο μοχλό της πλοκής. Για τη Mio, η συγγραφή είναι ένας τρόπος να εκφράσει τις εσωτερικές της συγκρούσεις, τις ανασφάλειες, τις ανησυχίες και την οργή της. Αντίθετα, η Zoe βλέπει τη γραφή ως μια πύλη διαφυγής από έναν κόσμο όπου η μαγεία επικρατεί πάνω στην πραγματικότητα.

Αυτή η σύγκρουση αποτυπώνεται όχι μόνο στη σχέση τους, αλλά και στον ίδιο τον κόσμο του παιχνιδιού. Τα στοιχεία των ιστοριών τους διαπλέκονται, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου fantasy και sci-fi συνυπάρχουν και αλληλοδιαπλέκονται με τρόπους απρόβλεπτους. Ο κόσμος μεταμορφώνεται δυναμικά, αντικατοπτρίζοντας τις διαφορές τους, και το αποτέλεσμα είναι ένα αφηγηματικό και οπτικό ταξίδι γεμάτο ανατροπές.

Η δομή θυμίζει το It Takes Two, όπου κάθε επίπεδο συνοδεύεται από μοναδικούς μηχανισμούς και ικανότητες για τις πρωταγωνίστριες. Ωστόσο, το Split Fiction εκμεταλλεύεται στο έπακρο την κεντρική του ιδέα, προσφέροντας ακόμα πιο εκκεντρικά και ευρηματικά περιβάλλοντα. Η Hazelight Studios αξιοποιεί πλήρως τη δημιουργική ελευθερία που της δίνει το σενάριο, χαρίζοντας στους παίκτες έναν κόσμο χωρίς αυστηρούς κανόνες, όπου η φαντασία είναι το μοναδικό όριο. Το αποτέλεσμα είναι μια εμπειρία που δεν μένει απλώς αξέχαστη, αλλά επαναπροσδιορίζει το τι σημαίνει συνεργατικό gaming.

Το Split Fiction αποτελεί ακόμα μία απόδειξη της αστείρευτης δημιουργικότητας και του μεθοδικού σχεδιασμού της Hazelight. Από τον σχεδιασμό των κόσμων μέχρι τις συνεχείς εκπλήξεις στο gameplay, κάθε πτυχή του παιχνιδιού αντικατοπτρίζει το πάθος και τη λεπτομέρεια που χαρακτηρίζουν το στούντιο. Με διάρκεια περίπου 15 ωρών, το παιχνίδι καταφέρνει να διατηρεί το ενδιαφέρον των παικτών αμείωτο, εισάγοντας διαρκώς νέους μηχανισμούς, φρέσκες προκλήσεις και καινοτόμες ιδέες που εμπλουτίζουν το platforming, την εξερεύνηση και τις μάχες.

Ο χειρισμός των χαρακτήρων στηρίζεται σε ένα στιβαρό σύστημα κίνησης, το οποίο περιλαμβάνει τρέξιμο σε τοίχους, σκαρφάλωμα, διπλό άλμα και μηχανισμούς ακριβείας. Ωστόσο, η πραγματική μαγεία του παιχνιδιού έγκειται στο πώς αυτά τα βασικά στοιχεία εξελίσσονται, καθώς κάθε περιβάλλον εισάγει μοναδικές ικανότητες που αλλάζουν ριζικά τον τρόπο που προσεγγίζουμε το gameplay. Για παράδειγμα, στον πρώτο sci-fi κόσμο, η Mio μπορεί να εκτοξεύει το σπαθί της σε επιφάνειες και να αλλάζει τη βαρύτητα για τον εαυτό της, ενώ η Zoe χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό μαστίγιο για να επηρεάζει αντικείμενα και το περιβάλλον γύρω της.

Στον πρώτο fantasy κόσμο, η Mio αποκτά την ικανότητα να μεταμορφώνεται είτε σε έναν πανίσχυρο γορίλα με τεράστια φυσική δύναμη είτε σε μια ευέλικτη σαλαμάνδρα που μπορεί να κολυμπά χωρίς περιορισμούς. Από την άλλη, η Zoe μπορεί να πάρει τη μορφή μιας ιπτάμενης νεράιδας, αποκτώντας μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης, ή να μετατραπεί σε ένα γιγαντιαίο δέντρο που έχει τη δυνατότητα να ελέγχει τα στοιχεία της φύσης.

Παρότι αυτές οι δυνάμεις αρχικά φαίνονται ως διασκεδαστικά “gimmicks”, η Hazelight τις αξιοποιεί με έναν τρόπο που ενσωματώνεται οργανικά στο gameplay. Κάθε πρόκληση είναι σχεδιασμένη ώστε οι ικανότητες των δύο ηρωίδων να αλληλοσυμπληρώνονται, με αποτέλεσμα γρίφους που απαιτούν συνεργασία και platforming μηχανισμούς που εξελίσσονται δυναμικά. Η ποικιλία στις ικανότητες και η συνεχής εισαγωγή νέων στοιχείων είναι ένα από τα μεγαλύτερα ατού του παιχνιδιού, καθώς όχι μόνο ενισχύουν τη συνεργασία, αλλά και προσφέρουν διαρκή ανανέωση στην εμπειρία του παίκτη.

Επιπλέον, στις 15 ώρες διάρκειας του, το Split Fiction καταφέρνει να μην ανακυκλώνει ιδέες. Κάθε νέα προσθήκη, κάθε γρίφος και κάθε gameplay μηχανισμός διαρκούν όσο ακριβώς χρειάζεται για να κάνουν εντύπωση, προτού αντικατασταθούν από κάτι ακόμα πιο ευρηματικό. Η Hazelight έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα τίτλο που δεν επιτρέπει στην επανάληψη να μειώσει τη μαγεία του, κάθε στιγμή μοιάζει συναρπαστική και γεμάτη ανατροπές.

Η δημιουργικότητα του στούντιο, όμως, δεν σταματά μόνο στις ειδικές ικανότητες των Mio και Zoe. Το Split Fiction βρίσκει διαρκώς νέους τρόπους να εκπλήσσει τον παίκτη, ξεπερνώντας τις κλασικές νόρμες του είδους. Χωρίς να αποκαλύπτουμε πολλά, αρκεί να πούμε ότι σε μία από τις πιο ανατρεπτικές στιγμές, ένας από τους παίκτες παίρνει τον έλεγχο ολόκληρου του επιπέδου και αυτό είναι μόνο η αρχή των εκπλήξεων που επιφυλάσσει το παιχνίδι.

Ακόμα και το προαιρετικό περιεχόμενο του παιχνιδιού (side missions) έχει σχεδιαστεί με έμπνευση. Διασκορπισμένα μέσα στους κόσμους του Split Fiction, βρίσκονται μοναδικά επίπεδα που παρουσιάζονται ως ανολοκλήρωτες ή εγκαταλελειμμένες ιστορίες των Mio και Zoe. Αυτές οι προαιρετικές πίστες δίνουν την αίσθηση πως εξερευνούμε τις πιο ανεπεξέργαστες και αυθόρμητες σκέψεις των χαρακτήρων, προσθέτοντας μια ακόμη πιο ενδιαφέρουσα διάσταση στην αφήγηση.

Συνολικά, το Split Fiction δεν είναι απλώς μια ακόμα μια επιτυχία για τη Hazelight αλλά είναι η απόδειξη ότι το στούντιο συνεχίζει να ωθεί τα όρια του συνεργατικού gaming, προσφέροντας μια εμπειρία που συνδυάζει φαντασία, καινοτομία και αστείρευτο μεράκι.

Σε αντίθεση με πολλά παιχνίδια όπου το προαιρετικό περιεχόμενο λειτουργεί ως απλή ανακύκλωση υπαρχόντων assets ή παραλλαγές γνώριμων μηχανισμών, το Split Fiction ξεχωρίζει για τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του. Κάθε επίπεδο μοιάζει με έναν νέο, πρωτότυπο κόσμο, γεμάτο εκπλήξεις και μοναδικές ιδέες. Από επικές σεκάνς, όπως μια φουτουριστική ληστεία τρένου, μέχρι απόλυτα αλλόκοτες εμπειρίες, όπως ένα ψυχεδελικό επίπεδο εμπνευσμένο από τις ζωγραφιές της πεντάχρονης Mio, η Hazelight δεν διστάζει να πειραματιστεί και να ξεπεράσει τα καθιερωμένα όρια του μέσου. Οι προαιρετικές προκλήσεις δεν είναι απλώς ισάξιες των βασικών επιπέδων αλλά σε αρκετές περιπτώσεις, τις ξεπερνούν.

Η ποικιλία δεν περιορίζεται μόνο στο gameplay. Η Hazelight επιδεικνύει εξαιρετική επιδεξιότητα και στο level design, παρουσιάζοντας μια πραγματική επίδειξη δημιουργικής δεξιοτεχνίας. Το παιχνίδι εναλλάσσει αβίαστα την προοπτική του, μεταβαίνοντας από τρισδιάστατη εξερεύνηση σε 2D platforming, top-down περιήγηση ή ακόμα και isometric προβολή. Αυτές οι αλλαγές δεν είναι απλά εντυπωσιακές αλλά ενσωματώνονται φυσικά στην εμπειρία, σαν να ήταν αναπόσπαστο μέρος της ανάπτυξης του παιχνιδιού από την αρχή.

Δεν πρόκειται απλώς για οπτικά εφέ ή στιλιστικές επιλογές. Κάθε εναλλαγή προοπτικής εξυπηρετεί το gameplay, δημιουργώντας πρωτότυπες προκλήσεις και μοναδικούς μηχανισμούς. Το ταλέντο της ομάδας φαίνεται ακόμη πιο έντονα όταν διαφορετικές προοπτικές συνδυάζονται σε πραγματικό χρόνο. Για παράδειγμα, ένας παίκτης μπορεί να βλέπει το περιβάλλον από top-down οπτική, ενώ ο άλλος βιώνει τα ίδια γεγονότα ως δισδιάστατο platformer. Αυτή η δυναμική σχεδίαση όχι μόνο διατηρεί το ενδιαφέρον αμείωτο, αλλά αναδεικνύει το Split Fiction ως μία από τις πιο φιλόδοξες και καλοσχεδιασμένες co-op εμπειρίες των τελευταίων ετών.

Στο τελικό κεφάλαιο, η Hazelight φτάνει στο απόγειο της δημιουργικότητάς της, παραδίδοντας έναν εντυπωσιακό συνδυασμό gameplay, εικαστικής αρτιότητας και εναλλαγών προοπτικής που τουλάχιστον με βάση τη δική μας εμπειρία, δύσκολα βρίσκει κανείς σε άλλους τίτλους του είδους. Το να καταφέρνει ένα στούντιο να δημιουργήσει αληθινά πρωτότυπες στιγμές, που ξεφεύγουν από τις τυπικές φόρμες του gaming, είναι ένα πραγματικό επίτευγμα.

Ο τεχνικός τομέας του τίτλους ενισχύει ακόμα περισσότερο τη συνολική εμπειρία, όχι επειδή προσπαθεί να εντυπωσιάσει με υπερσύγχρονα γραφικά (αν και οπτικά είναι εξαιρετικό) αλλά επειδή καταφέρνει να προσφέρει μια απίστευτη ποικιλία σκηνικών και ατμοσφαιρών. Από φαντασμαγορικά τοπία και κινηματογραφικές σκηνές δράσης, μέχρι πιο ήρεμες στιγμές που δίνουν χώρο στους χαρακτήρες και τον κόσμο να αναπνεύσουν με κάθε λεπτομέρεια είναι φροντισμένη με προσοχή. Οι σεκάνς καταδίωξης που δεν είναι λίγες και κάθε φορά καταφέρνουν να είναι εντυπωσιακές αλλά να γεμίζουν την οθόνη με ασταμάτητη δράση, χωρίς τεχνικές αστοχίες ή πτώσεις απόδοσης, εξασφαλίζοντας μια απρόσκοπτη και απολαυστική εμπειρία.

Στη σημερινή gaming βιομηχανία, όπου η τεχνική σταθερότητα δεν είναι πάντα δεδομένη, αξίζει να τονιστεί ότι το παιχνίδι προσφέρει μια άρτια υλοποιημένη εμπειρία, απαλλαγμένη από bugs ή ενοχλητικά glitches. Στον ηχητικό τομέα, η ποιότητα διατηρείται εξίσου υψηλή, με μουσικά θέματα που προσαρμόζονται ιδανικά σε κάθε περιβάλλον, είτε πρόκειται για sci-fi κόσμους, είτε για fantasy τοπία, είτε για ακόμα πιο ιδιαίτερα θεματικά επίπεδα. Τα ηχητικά εφέ είναι εξίσου προσεγμένα, προσθέτοντας βάθος σε κάθε δράση, από την ένταση μιας μάχης μέχρι την ήρεμη εξερεύνηση.

Το Split Fiction δεν επιδιώκει απλώς να εντυπωσιάσει τεχνικά, αλλά προσφέρει μια εμπειρία που είναι τόσο προσεγμένη και ομαλή, ώστε το μόνο που απομένει στους παίκτες είναι να χαθούν στον κόσμο του.

Εν κατακλείδι, το Split Fiction αναδεικνύεται ως ένα από τα σπουδαιότερα co-op παιχνίδια που έχουμε δει έως σήμερα ίσως και το κορυφαίο. Αν το It Takes Two είχε θέσει τον πήχη σε δυσθεώρητα ύψη, η Hazelight επιστρέφει για να τον ξεπεράσει με ένα παιχνίδι που αποδεικνύει την απόλυτη κυριαρχία της στο συνεργατικό gameplay, τον αριστοτεχνικό σχεδιασμό κόσμων και την αδιάκοπη ροή φρέσκων, πρωτότυπων ιδεών. Με πιο ανεπτυγμένους χαρακτήρες, απίστευτη ποικιλομορφία στο level design και μια δημιουργική ορμή που δεν δείχνει να εξαντλείται, το Split Fiction ξεπερνά κάθε προσδοκία.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι καταφέρνει να προσφέρει στιγμές πρωτόγνωρες στο gaming, εμπειρίες που δεν έχουμε ξαναδεί σε άλλο παιχνίδι, κάτι που από μόνο του συνιστά ένα αξιοθαύμαστο κατόρθωμα. Η Hazelight εδραιώνεται αδιαμφισβήτητα ως μία από τις πιο καινοτόμες και χαρισματικές ομάδες ανάπτυξης στον χώρο των co-op εμπειριών, ανεβάζοντας τα standards για το είδος σε νέα επίπεδα. Με όλα αυτά τα στοιχεία, το Split Fiction δικαιούται απόλυτα να βρεθεί στην κορυφή της συζήτησης για το Game of the Year 2025.

Το Split Fiction κυκλοφόρησε στις 6 Μαρτίου 2025 από την Electronic Arts και είναι διαθέσιμο για PlayStation 5, Xbox Series X|S και PC (Steam και Epic Games Store). Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για το PlayStation 5.

Ευχαριστούμε θερμά την Bandai Namco Hellas για την παραχώρηση του key code για τις ανάγκες του review.

Βαθμολογία 10

ΘΕΤΙΚΑ

  • Πρωτοφανής δημιουργικότητα στον σχεδιασμό των μηχανισμών και των επιπέδων
  • Εντυπωσιακή οπτική ποικιλομορφία, με ξεχωριστά, καλοσχεδιασμένα περιβάλλοντα
  • Πλούσιο σε περιεχόμενο, προσφέροντας μια εμπειρία που διαρκεί χωρίς να κουράζει τον παίκτη
  • Ακατάπαυστος ρυθμός που διατηρεί το ενδιαφέρον του παίκτη με αμείωτο ρυθμό από την αρχή έως το τέλος

ΑΡΝΗΤΙΚΑ

  • Κανένα

Όλα ξεκίνησαν από την γκρι κονσόλα της Sony που έφερε ο θείος μου ως δώρο γενεθλίων όταν έγινα 9 χρονών στο μακρινό 2006. Από εκεί και ύστερα μπήκε για τα καλά το μικρόβιο του gamer μέσα μου και από τότε μέχρι και σήμερα φτάσαμε στα PS5 και Xbox Series X έχοντας διανύσει εκατοντάδες ώρες και χιλιόμετρα στις κονσόλες και στo PC.

One comment

Αφήστε μια απάντηση

Follow us

Αναμενόμενες κυκλοφορίες