Έχοντας παίξει το αρχικό Teslagrad στο PS Vita πριν από μια δεκαετία, η απάντηση στο ερώτημα “αν αυτό είναι ένα καλό remaster” δεν είναι εύκολη. Σύμφωνα με την επίσημη περιγραφή στα ψηφιακά καταστήματα, οι βελτιώσεις επικεντρώνονται στις κινήσεις, τον φωτισμό, τον ήχο και την προσθήκη νέων χαρτών trials για να δοκιμάσει τα νεύρα μας. Η σύγκριση με τον πρωτότυπο τίτλου αποκαλύπτει την πιο εντυπωσιακή βελτίωση, το αίσθηση του βάθους. Τα δισδιάστατα περιβάλλοντα στο Teslagrad Remastered φαίνονται πιο σπηλαιώδη και βαθιά, ένα αποτέλεσμα που οφείλεται κυρίως στον αναβαθμισμένο φωτισμό. Το αποτέλεσμα είναι ένας πιο καθηλωτικός και οπτικά εντυπωσιακός κόσμος, που αποτελεί αδιαμφισβήτητη βελτίωση απο την αρχική του έκδοση.
Πριν ξεκινήσουμε με το Teslagrad 2, η εμπειρία από το Remastered μας έδωσε τη δυνατότητα να σκεφτούμε τι θα θέλαμε από τη συνέχεια. Οι προσδοκίες μας περιελάμβαναν μια πιο βαθιά ιστορία, με μεγαλύτερη διάρκεια, έναν πιο περίπλοκο κόσμο Metroidvania με πλούσια collectables και γραφικά που θα διατηρούσαν την εκλεπτυσμένη αισθητική του πρώτου παιχνιδιού.


Το μεγαλύτερο αρνητικό του Teslagrad είναι η ίδια του η ιστορία. Ο τίτλος ξεκινά με μια δραματική διαφυγή πάνω από τις στέγες, δημιουργώντας την υπόσχεση μιας πλούσιας αφήγησης, παρόμοια με τα λατρεμενα Inside και Limbo. Ωστόσο, σύντομα γίνεται ξεκάθαρο ότι το ενδιαφέρον του τίτλου δεν επικεντρώνεται στην προσωπική ιστορία του νεαρού αγοριού, αλλά στο μακρινό παρελθόν του κόσμου του, το οποίο αποκαλύπτεται αποκλειστικά μέσω ζωγραφιών και πινάκων κατά την διάρκεια της εξερεύνησης.
Αυτή η επιλογή της αφήγησης μας απογοήτευσε κάπως. Η συνεχής προσδοκία για μια ιστορία που θα κινούνταν προς τα εμπρός, αντί να εμβαθύνει συνεχώς στο παρελθόν, δεν εκπληρώθηκε ποτέ. Η έλλειψη χαρακτήρων (NPCs), διαλόγων και συναισθηματικών σχέσεων μας κάνει να βλέπουμε τα puzzles στο προσκήνιο, δίνοντας στο παιχνίδι μια αίσθηση ενός “δωματίου παζλ” σαν ένα 2d Portal. Δυστυχώς, το Teslagrad στερείται της ιδιαίτερης γοητείας και του αφηγηματικού βάρους που κάνουν αυτή τη μορφή τόσο αποτελεσματική σε άλλους τίτλους του είδους.


Το Teslagrad 2 από την άλλη δεν αποτελεί άμεση συνέχεια του πρώτου τίτλου. Μεταφερόμαστε σε έναν νέο κόσμο, το Wyrmheim, ο οποίος εμπνέεται με στυλ από τον σκανδιναβικό μύθο, και ακολουθούμε την Lumina, μια νέα ηρωίδα που διαφεύγει από τους βίκινγκ κατακτητές. Σύντομα, αυτή έρχεται σε επαφή με τις ίδιες δυνάμεις του ηλεκτρομαγνητισμού παρόμοιες με αυτές του πρωταγωνιστή του πρώτου τίτλου, χρησιμοποιώντας τες για να χειρίζεται το γύρο περιβάλλον.
Παρά τις αρχικές προσδοκίες για μια εμβριθέστερη αφήγηση, το παιχνίδι απομακρύνεται ακόμη περισσότερο από την αφηγηματική του ιδιότητα. Δεν εμβαθύνει ιδιαίτερα στον νέο του κόσμο ή στην πορεία της Lumina, περιορίζοντας την “πλοκή” σε πληροφορίες που μεταδίδονται μέσω των οθονών και των τοιχογραφιών. Η απόφαση να δοθεί ξανά το ίδιο gameplay της φυσικής είναι κάτι που μας απογοήτευσε είναι η αλήθεια, ιδιαίτερα δεδομένου ότι ο κόσμος είναι τόσο ζωντανός και ενδιαφέρων ώστε η αγνόησή του να μοιάζει με μια χαμένη ευκαιρία λόγω του gameplay του.


Αν τα παζλ είναι το κεντρικό του gameplay ενός τίτλου, τότε αυτά του Teslagrad βρίσκονται στο σωστό δρόμο. Το gameplay χτίζεται γύρω από την επιστήμη του Tesla, μετατρέποντας τον ηλεκτρομαγνητισμό σε μια σειρά από έξυπνα προβλήματα που μπορούν να δοκιμάσουν ακόμη και τους πιο έμπειρους παίκτες. Οι παίκτες με ειδικά γάντια μπορούν να αλλάξουν το χρώμα συγκεκριμένων μπλοκ σε μπλε ή κόκκινο, ενεργοποιώντας τους βασικούς νόμους του μαγνητισμού τα όμοια απωθούνται, τα αντίθετα έλκονται μεταξύ τους.
Ως Metroidvania τίτλος (Teslagrad Remastered) επεκτείνει συνεχώς το οπλοστάσιό του. Στα μέσα της περιπέτειας, αποκτάτε μια μπέρτα που αλλάζει τις μαγνητικές δυνάμεις, επιτρέποντάς σας να αναρριχιέστε σε οροφές. Μετέπειτα προστίθενται και η δυνατότητα τηλεμεταφοράς και μια δέσμη ενέργειας στυλ Iron-Man, ικανή να τροποποιεί το μπλοκ από απόσταση και να καταστρέφει τα εμπόδια. Το πραγματικό challenge έγκειται στον συνδυασμό αυτών των ικανοτήτων σας, καθώς τα παζλ γίνονται ολοένα και πιο δύσκολα, απαιτώντας από τους παίκτες να σκεφτούν πώς να χρησιμοποιήσουν τις δυνάμεις τους για να προχωρήσουν παρακάτω.


Αυτό που παίρνουμε εν τέλει στο Teslagrad 2 είναι ένα platform-puzzle βασισμένο γύρω από αυτές τις ικανότητες του ηλεκτρομαγνητισμού. Ξεκινούν απλές και θυμίζουν έντονα αυτές του πρώτου παιχνίδιου, αλλά μετά εξελίσεται σε μια εντελώς νέα και φιλόδοξη κατεύθυνση. Η Lumina σύντομα αποκτά μια ικανότητα ταχείας κίνησης που συνδυάζεται άψογα με τους μηχανισμούς έλξης. Ανεβαίνει με ορμή στους τοίχους, τους καταρράκτες, πηδώντας πάνω από αβύσσους για να πάει στους απέναντι τοίχους. Ξαφνικά, νιώσαμε ότι παίζαμε το OlliOlli World ή το Sonic Mania παρά το Teslagrad 2.
Αυτό θα μπορούσε να είναι είτε κάτι πολύ καλό είτε μια κάποια απογοήτευση, ανάλογα με τις προσδοκίες που είχαμε χτίσει για τον τίτλο. Θα ομολογήσουμε ότι τείνουμε προς το δεύτερο περισσότερο, κυρίως λόγω της επίδρασης στη δομή του Metroidvania. Ξαφνικά, διασχίζαμε τον κόσμο με μεγάλη ταχύτητα, και υπήρχε μια συνεχής αίσθηση ότι χάναμε πράγματα. Τι υπήρχε σε εκείνη την πόρτα που περάσαμε, και έπρεπε να είχαμε πάρει εκείνο το συλλεκτικό αντικείμενο; Αλλά όταν επιστρέψαμε πίσω σε αυτές τις τοποθεσίες, διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε χάσει και πολλά. Τα collectables, όπως οι κάρτες και οι μυστικές βελτιώσεις, δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία στο Teslagrad 2, γεγονός που δημιουργεί μια αμήχανη στιγμή στο να προσπερνάτε τα επίπεδα χωρίς στην πραγματικότητα να χάνετε κάτι σημαντικό συλλέγοντας τα collectables (εκτός και αν είσαι trophy hunter).


Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γίνει ο κόσμος του Teslagrad 2 λιγότερο πυκνός, περίπλοκος και χωρίς καμία αξία εξερεύνησης. Οι σχεδιαστές προφανώς προσπαθούσαν να ακολουθήσουν το ρυθμό, γι’ αυτό και η λαβυρινθώδης σχεδίαση των επιπέδων του πρώτου παιχνιδιού που αντικαταστάθηκε (χάνοντας βέβαια και το backtracking, που σίγουρα δεν θα μας λείψει), και έχουμε κάτι πιο γραμμικό σε σχέση με τον αρχικό τίτλο. Είμαστε μια ασταμάτητη δύναμη που κατευθύνεται προς το τέλος του παιχνιδιού, και πολύ λίγα σε σταματούν, εκτός από bosses και κάποια δύσκολα παζλς. Και πάλι, τα γούστα είναι ανάλογα του καθενός, αλλά νιώθαμε ότι το Teslagrad 2 ήταν ένας πιο γραμμικός τίτλος λόγω αυτής της επιλογής. Εδώ εμφανίζεται ένα ακόμα υποκειμενικό σημείο, αφού δεν είμαστε απόλυτα σίγουροι ότι όλοι θα αντιδράσουν με τον ίδιο τρόπο. Το Teslagrad θεωρείται κλασικό, τελικά, αλλά έχουμε βιώσει μια αρκετά ασταθή εμπειρία για να το χαρακτηρίσουμε πραγματικά έτσι.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν βρήκαμε την καμπύλη της δυσκολίας ιδιαίτερα ικανοποιητική ή κάπως μοντέρνα. Πιο συχνά από όσο θα θέλαμε, ολοκληρώναμε εύκολα ένα επίπεδο είτε από τύχη είτε από κρίση για να βρεθούμε αμέσως μετά σε ένα άλλο επίπεδο που θα ήταν κάπως πιο περίπλοκο από το προηγούμενο, με πάρα πολλές εφικτές χρήσεις του μαγνητισμού και πολλούς τρόπους να πεθάνει κάποιος. Πεθαίναμε τόσο συχνά ώστε να αμφιβάλλουμε αν θα έπρεπε καν να βρισκόμαστε ήδη σε εκείνο το σημείο (όπως προαναφέρθηκε, είναι ένα Metroidvania, οπότε υπάρχει κάποια ελευθερία κίνησης). Αφού τελικά ολοκληρώνουμε ένα επίπεδο, έχοντας βρει τη συγκεκριμένη λύση που απαιτούσε, βρισκόμασταν σε ένα άλλο απλό και πιο εύκολο επίπεδο. Αυτό γίνεται λόγω της έλλειψης ενός καλού χάρτη. Συχνά, πιστεύαμε ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο. Αλλά υπήρχαν φορές, που γυρίζαμε πίσω χωρίς να το θέλαμε. Ο χάρτης είναι ακριβώς αρκετά διακλαδωμένος και αρκετά μεγάλος για να δικαιολογεί έναν λειτουργικό χάρτη, και θα μας άρεσε πολύ περισσότερο αν στο Teslagrad Remastered είχαν προσθέσει έναν καλό και εύχρηστο χάρτη ώστε να ξέρουμε που βρισκόμαστε.


Τις περισσότερες φορές, τα παζλ του είναι κάπως πιο δύσκολα. Το Teslagrad έχει την ασυνήθιστη ικανότητα να βρίσκει τις δυνάμεις και τις κατηγορίες των puzzle που έχουμε δεί είτε σπάνια είτε ποτέ σε άλλους τίτλους Metroidvania. Στη συνέχεια της περιπέτειας εξερευνάμε πλήρως κάθε γωνία, βρίσκοντας κάθε πιθανή λύση κάποιου puzzle που θα μας ζαλίσει το κεφάλι. Αυτό δίνει στο Teslagrad μια έντονη αίσθηση πρωτοτυπίας, ακόμα και αν έχουμε παίξει πολλούς τίτλους puzzle platformers, και αυτό είναι το σπάνιο. Αν νιώθετε ότι έχετε δει πολλά από όσα έχουν να προσφέρουν τα puzzle βιντεοπαιχνίδια, ίσως θα θέλατε να δοκιμάσετε το Teslagrad Remastered που έχει να σας προσφέρει όλα τα παραπάνω.
Από την άλλη βέβαια το Teslagrad 2 δεν έχει μια επική ιστορία που θα σας ενθουσιάσει. Ολοκληρώνεται μέσα σε λίγες ώρες (πέντε αν είστε τυχεροί σαν εμάς και αν δεν κολλήσετε στο τελευταίο boss). Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη πρόβλημα αν ένα παιχνίδι σε γοητεύει μέσα σε ένα απόγευμα είναι εξίσου πολύτιμο όπως πχ το Indiana Jones And The Great Circle που τελείωσα πρόσφατα. Αλλά όταν φτάσαμε στο τέλος του τίτλου και είδαμε πίσω, νιώσαμε πιο κενοί από ποτέ από ότι την πρώτη φορά. Δεν είχαμε την ίδια παρόρμηση να το ξαναπαίξουμε και δεν νιώσαμε ότι είχαμε φτάσει στα όρια μας με τα παζλ και τα collectables, τα scrolls που μας αρέσανε στον προηγούμενο τίτλο, δεν υπήρχαν εδώ.


Αναρωτιόμαστε αν προσεγγίσαμε το Teslagrad 2 με εντελώς λάθος τρόπο. Αντί να το παίζαμε δέκα χρόνια μετά το πρώτο παιχνίδι, όπως κάνουν πολλοί από τους παίκτες. Αυτό όχι μόνο οδηγεί σε μια κάποια κούραση, αλλά σημαίνει ότι συνεχώς συγκρίναμε και τους δύο τίτλους. Επιπλέον, κάναμε αυτή την ανόητη σύγκριση ώστε να φανταζόμαστε πώς θα ήταν η δική μας εκδοχή του τίτλου. Ξαφνικά, είχαμε στο μυαλό μας κάτι που το Teslagrad 2 δεν τόλμησε να ανταγωνιστεί. Γιατί ο πρώτος τίτλος να είναι πιο σκοτείνος ενώ εδώ να υπάρχει αδιαμφισβήτητη ομορφιά στο artstyle. Δεν μπορεί να τονιστεί αρκετά το πόσο εξωφρενικά πανέμορφο είναι το Teslagrad 2. Μπορείς να μπεις σε ένα αψιδωτό διάδρομο ή μια σπηλαιώδη πύλη με το φως του ήλιου να περνά μέσα και να σταματήσεις να το θαυμάζεις. Είναι ικανό να σου κόψει την ανάσα από αυτή την άποψη. Ενώ δεν είμαστε σίγουροι αν η νορβηγική παραδοσιακή μουσική ταιριάζει απόλυτα σε όλα τα σενάρια του παιχνιδιού, ενώ είναι εξίσου μελωδική και δυνατή.
Αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν το διασκεδάσαμε πλήρως. Με λίγη περισσότερη λεπτομέρεια από πλευράς ιστορίας, λίγο η απότομη εναλλαγή στην δυσκολία προς το τέλος, αν δεν υπήρχέ αυτό ίσως να άξιζε τον κόπο στο Teslagrad Remastered. Με περισσότερα checkpoints, ανατροφοδότηση στα παζλ και έναν πιο λειτουργικό χάρτη ως βοήθεια, ίσως να ερχόμασταν αντιμέτωποι με λιγότερους εχθρούς απ’ ότι θα έπρεπε. Γιατί ενώ μπορούμε να δούμε γιατί το Teslagrad αγαπιέται περισσότερο από το κοινό, και ίσως ακόμα και να καταλάβουμε το γιατί του έχει απονεμηθεί αυτή η “classic puzzle adventure” θέση του, εμείς προσωπικά δεν το αγαπήσαμε τόσο όσο θα θέλαμε μετά από δέκα χρόνια. Ήταν απλώς λίγο πολύ αφιλόξενο, λίγο κενό, για να μας τραβήξει την προσοχή μας.


Επιπλέον, στην Rain Games εργάζονται μερικά από τα πιο ευφυή ταλέντα στον χώρο των παζλ βιντεοπαιχνιδιών. Όταν τα πράγματα μπλέκονται, γίνονται πολύ περίπλοκα, και μπορεί να ζορίσει πολύ το μυαλό μας από το να βρούμε τι ακριβώς θέλει από εμάς το παιχνίδι σε ένα συγκεκριμένο puzzle του τίτλου. Ταυτόχρονα, όμως, η δυσκολία δεν φτάνει ποτέ σε σημείο του να μην μπορείς τελικά να κατανοήσεις τον συνδυασμό των ικανοτήτων που σε οδηγεί πέρα από τα ακανθώδη κλήματα ή τους σταλαγμίτες. Θα προτιμούσαμε ένα σύστημα βοήθειας για τις στιγμές που αισθανόμασταν απελπισμένα κολλημένοι σε ένα σημείο, αλλά πάντα βρίσκαμε έναν τρόπο να βγούμε από το αδιέξοδο (να είναι καλά το Youtube).
Συνοψίζοντας, δεν έχουμε καμία αμφιβολία για το ποιο από τα δύο Teslagrad προτιμάμε. Το πρώτο παιχνίδι, που βγήκε σε remaster, είναι απλώς λίγο πιο δύσκολο, έξυπνο και ανταποδοτικό. Το Teslagrad 2 από την άλλη αυξάνει τον παράγοντα του ότι είναι πιο γραμμικό δίνοντας μας μια ακραία διαφυγή από τους Vikings στην αρχή, επιτρέποντάς σου να γλιστράς από παντού σαν τον Sonic, αλλά εν τέλει το αποτέλεσμα στερείται της λεπτότητας του πρώτου παιχνιδιού. Ωστόσο, εδώ έχουμε φοβερό artstyle με περισσότερα χρώματα από το πρώτο και λίγο πιο εύκολα puzzles, οπότε μπορείτε να είστε σίγουροι ότι αξίζει να αφιερώσετε μερικές ώρες από ένα απόγευμά σας για να απολαύσετε τα θετικά του Teslagrad 2.


Τα Teslagrad Remastered και Teslagrad 2 κυκλοφόρουν από τις 19 Απριλίου 2023 από την Modus και την ομάδα ανάπτυξης Rain Games. Ο τίτλος είναι διαθέσιμος για τα PlayStation 5, Xbox Series X|S και PC (Steam, Epic Games και Microsoft Store). Το review βασίστηκε στις εκδόσεις των τίτλων για το PlayStation 5.
Ευχαριστούμε θερμά την Enarxis Dynamic Media για την παραχώρηση του key code για τις ανάγκες του review.




Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.